Google rasler med SEO-sablen: Er DU mobilsmart?

Som mange læsere nok vil vide, tog Google den helt store SEO-sabel frem og raslede løs med den i starten af året. Det var Googles antispam-team, som tog hul på en algoritmeopdatering i april, der skal sikre, at hjemmesider tilpasses mobile brugeres søgninger.

Som så ofte før hypede bloggere og marketingfolk Googles udmeldinger helt enormt, som om det var en 100 % facitliste af, hvordan virkeligheden hænger sammen, så skriverierne online ville ingen ende tage.

Er din side mobilvenlig? Test med Googles algoritme-tool nu

Nu forholder det sig imidlertid sådan, at Google er et privatretsligt foretagende, der kan køre deres firma, som de vil. Stort set. Udmeldingerne skal derfor ikke tolkes som uafhængige kilders udsagn omkring et givent område. Snarere tværtimod.

Google har en tendens til at advare omkring emner inden for SEO, når de ønsker webmastere, bloggere, firmaer etc. skal hoppe i en given retning. Og i det mere etablerede erhvervsliv er der ofte en tendens til at følge blindt med, for hvorfor risikere at komme galt af sted, hvis man ikke danser efter algoritmepiben?

For visse erhvervsdrivendes vedkommende forstår jeg det godt. Mange danske webshops, som før lå placeret udmærket, faldt ned på placeringerne, da Google udrullede en algoritmeopdatering, som skulle stille skarp på kvalitetsindhold, primært tekst, på hjemmesider.

De måtte putte flere penge i dyre Adwords-webannoncer frem for at få billige trafikanter ind via søgemaskineoptimering. Hvilket jo også er Googles formål. SEO skal ikke være en genvej, alle kan tage eller tør tage, for så vækster annoncerne ikke i pris år for år …

 

Linkbuilding er ikke farligt

På den anden side virker det også underligt, når man hører fra kunder, at de ikke tør indkøbe ekstern linkbuilding af frygt for at blive blacklistet af Google. Det er på mange måder synd, for mange firmaer står og mange hjælp til den sværeste disciplin inden for SEO, nemlig generering af indgående links af god kvalitet, for at komme højere op i Googles søgehierarki.

De har ofte et par unge marketingfolk ansat, der har læst lidt om SEO og skriver udmærkede tekster til hjemmesiden. Men indgående links kender de intet til, hvorfor det ofte fremkommer lidt tilfældigt, hvornår Googles søgerobot indekserer en given side, og hvor højt den ender med at rangere.

Hvis firmaet ikke er så kendt i offentligheden, fremstår den samlede linkprofil heller ikke optimal. Der mangler variation i form af links fra forskellige sider og ditto IP-adresser, hvorfor Googles algoritme ikke er så glad.

Bestil en SEO-analyse og få styr på jeres linkprofil

Om mobilopdateringen vil få en stor konsekvens for danske hjemmesider, er svært at spå om. Danmark er et lille sprogområde, der – heldigvis i dette tilfælde – ofte overses, så nyhederne udebliver.

Omvendt har Googles hovedopdateringer ind imellem resulteret i en vis ravage, så der er nok en god pointe i at have 100 % styr på mobilvenligheden for især webshops og freelancekonsulenter, som lever af henvendelser online. Andre firmaer kan måske klare sig uden, indtil der er opmålt præcise placeringer oven på opdateringens udrulning.

Der findes i øvrigt tools, der mod betaling kan differentiere mellem normale placeringer og mobilplaceringer, når der skal analyseres. Kontakt SEO-Søren for mere information.

Mobilvenlige hjemmesider - en blog af SEO-Søren
På SEO-Sørens blog bliver der altid skudt med skarpt.