Giver Bing og Yahoo trafik?

Der er en tendens til at fokusere ensporet på Google, når det handler om SEO – og det er der en naturlig
forklaring på. Der findes tilsyneladende ingen eksakte statistikker på brugen af søgemaskiner i Danmark, men
undersøgelser peger på, at op mod 90 % af alle søgninger i Danmark sker gennem Google.

Også på internationalt plan er Google den store vinder. Google er den mest brugte søgemaskine i verden med over tre milliarder søgninger hver dag. Der findes dog enkelte lande, hvor søgemaskinen ikke er den foretrukne. I Kina har Google kun en markedsandel på 2 % mod den foretrukne Baidu på 56 % og i Rusland er den mest brugte søgemaskine Yandex med en markedsandel på 54 % (Google 36 %).

Men kan det så overhovedet betale sig at lave SEO på andre søgemaskiner end Google? Det helt korte svar er ja.

SEO-paradokset

Næst efter Google – dog langt bagefter – kommer de to søgemaskiner Bing og Yahoo. I USA har de to søgemaskiner tilsammen en andel på 28 %, mens de herhjemme ligger på under 10 %. Jeg har hos visse kunder observeret, at ASK.com kan ligge på helt op til 8 % af trafikanterne, men denne søgemaskine er “kun” nr. 4 globalt set.

Når det alligevel kan betale sig at anvende Bing og Yahoo som markedsføringskanaler, skyldes det paradoksalt nok deres manglende popularitet.

Fordi de to søgemaskiner ikke er særligt populære, er der næsten ingen SEO-bureauer, der vil bruge tid på at optimere her. Det betyder, at det er forholdsvist nemt og hurtigt at komme til tops på de to søgemaskiner. Og da det stadig er omkring hver tiendes foretrukne søgemaskine, kan det blive til en del visninger eller visninger af annoncer, hvis man er til den slags.

Ved hjælp af en meget mindre arbejdsindsats – og dermed til en lavere pris – kan man altså få et firma helt
til tops på Bing eller Yahoo!. Og da topplaceringer er alfa omega, når det handler om at få klik på sit website
– og i sidste ende kunder i butikken – kan det være en fornuftig tilgang at se udover Google.

Bing standard i Microsofts telefoner

Er man interesseret i at nå ud til et bredt publikum, skal man holde sig til SEO på Google. Her er mulighederne for at generere trafik højere end på Bing og Yahoo i DK. Men fordi det er nemmere at få en topplacering på Bing og Yahoo, kan det faktisk ende med at give en del trafik alligevel, hvis man satser på flere heste i form af et bredt udvalg af søgesætninger.

Det ser i øvrigt ikke ud til, at Google vil udslette Bing og Yahoo lige foreløbig. I USA har Mozilla netop lavet
en aftale med Yahoo, som erstatter Google som den foretrukne søgemaskine i deres Firefox-browser. Og fordi Microsoft, der ejer Bing, har så mange produkter og tjenester, hvor Bing er standardsøgemaskine, skal de også tages seriøst.

Bevares – deres løsning inden for søgninger er ikke specielt fantastisk, men firmaets alliancer og samarbejder med eksempelvis Nokia og Facebook gør dem til en farlig outsider på søgemarkedet.

Et lille tip: Søger I efter en leverandør inden for SEO-tekster til Bing, kan I med fordel besøge hjemmesiden Artikel-tjenesten.dk.