Værdien af gode ankertekster
|I dette indlæg på min blog SEO-tekst.dk skal det handle om et SEO-tema med høj relevans for de folk, som ønsker gør det selv-arbejde foran skærmen. Temaet er ankertekster. Det kan lyde meget nørdet, men der er god grund til at spidse ører, kære læser.
Uden gode ankertekster er din SEO-indsats nemlig stort set uden kant. Det kan lidt svare til at købe en anhænger til bilen, men ikke have en “jydekrog” påsat på forhånd. Men først lidt forklaring så alle er helt med på, hvad jeg taler om.
Ankerteksten kaldes undertiden også for linkteksten eller blot “anchor” (ankeret) i engelske medier omkring søgemaskineoptimering. Der er tale om den tekst, du klikker på, når du har set et spændende link, der skal afprøves online. Ankerteksten, som jeg vil lokke dig til at klikke på i dette eksempel, hedder f.eks. SEO-analyse.
Googlebot, som er algoritmen, der tjekker hjemmesider og søgeord ud for Google, bemærker den slags indgående links til hjemmesider og vil naturligvis associere emnet med den side, der linkes til. I det givne tilfælde har jeg valgt at kæde ordet SEO-analyse sammen med undersiden omkring emnet på PR-bureauet Supramedia.dk’s hjemmeside. Ligeledes en hjemmeside, som jeg ejer, men linket har stadig betydning, når der søges på den givne sætning i Google.dk.
Brug links – men med måde
Googles algoritme elsker helt generelt links, men kvaliteten af dem er i højere grad i centrum end tidligere, hvorfor et dansk bloglink f.eks. vil sortere over tre spamlinks fra Kina. Så antallet er ikke afgørende – til gengæld er det godt at fokusere på gode, variede ankertekster, således at den samlede linkprofil for en side ikke virker for “spammy”.
Du vil jo gerne ligge højt placeret fremover de næste par år på et emne, går jeg ud fra. Ikke blot hoppe op på førstepladsen for derefter at blive smidt af om tre dage?
Fokusér i så fald på at skabe de rigtige links sammen med andre frem for at tænke over det konkrete antal. Det betaler sig i længden og giver pote.
Hvis du går død i arbejdet med søgemaskineoptimering hen ad vejen, underviser SEO-Søren hos PROSA omkring emnet. Du kan også booke en omgang privatundervisning eller tænke i no cure no pay-SEO.
What ever works for you – god fornøjelse med arbejdet derude!